Baş Ağrısı Tipleri Nelerdir?24.8.2020

Migren

Genellikle şiddetli baş ağrısına yol açan migren, çoğunlukla başın tek tarafındadır. Bu ayırt edici bir bulgudur. Kişinin yaşam kalitesinin bir hayli düşmesine neden olabilir. 4 ila 72 saat boyunca süren migrenin, auralı ve aurasız olmak üzere iki farklı tipi bulunur. Yaygın olarak görülen aurasız migrenin yol açtığı baş ağrısı şikayeti çoğunlukla tek taraflıdır. Kişinin başının zonkladığını hissetmesine neden olan migren, ataklar hâlinde seyreder. Çocukluk ya da yetişkinlik döneminde ortaya çıkabilen migren atakları sırasında kişi; ışık, ses ve fiziksel aktiviteye karşı duyarlı hâle gelir.

Çoğunlukla genetik yatkınlık ön planda olsa da çevresel faktörler de migreni tetikleyebilir. Lodos, ısı, nem, basınç ve yükseklik değişiklikleri, gürültü, ışık, koku, uykusuzluk, fazla uyumak ve açlık gibi etkenler migrenin tetiklenmesine yol açabilir.
Kadınlarda âdet döneminde hormonal düzenin değişimi de migren ağrısını tetikleyebilir. Auralı migrende ise baş ağrısından önce kişide görsel ya da duyusal bazı belirtiler görülür.

Kişi ağrıdan önce zikzak çizgiler ve parlak ışıklar şeklinde oluşan görsel belirtiler hissedebilir. Duyusal aura da ise el, ağız, dil ve çene bölgesinde karıncalanma ya da uyuşma görülebilir. Yaklaşık 10 ila 30 dakika süren bu belirtilerin ardından baş ağrısı başlar. Hastalar genellikle baş ağrısına eşlik eden mide bulantısı belirtir. Auralı migreni olan kişiler zaman zaman aurasız migren atakları da geçirebilir.

Gerilim Tipi Baş Ağrısı
Çoğunlukla tüm başta hissedilen gerilim tipi baş ağrısı, nadiren tek taraflı olarak hissedilebilir. Baş etrafında sıkıştırıcı tipte ağrı olarak hissedilir. Baş çevresi, yüz, çene ve boyun bölgesindeki kasların uzun süre gerilmesine bağlı olarak oluşur. Ağrı yavaşça yerleşir, kademeli olarak artar ve aynı şekilde azalarak kaybolur. Kafanın arka tarafından başlayarak öne doğru yayılım gösteren baş ağrısı, özellikle başın tepe noktasında daha şiddetlidir. Ancak gerilim tipi baş ağrısı çoğunlukla hafif şiddette seyreder ve ağrı sıkıştırma ya da basınç hissi ile karakterizedir. Alın ve şakak bölgesinde basınç hissedilir. Stresin son derece etkili olduğu bu baş ağrısı tipi, genellikle detaycı kişilerde görülür.

Küme Baş Ağrısı

Küme baş ağrısı diğer baş ağrısı türlerine kıyasla daha nadir görülse de bu tip baş ağrısında ağrının şiddeti oldukça fazladır. Kişi genellikle başına bıçak saplanıyormuş gibi ya da kafası oyuluyormuş gibi hisseder. Göz ve şakak bölgesinde ağrıya yol açan küme tipi baş ağrısı, tek taraflıdır. Farklı bir deyişle kafanın sadece bir yarısında hissedilir.

Ağrının olduğu taraftaki göz kızarabilir ya da sulanabilir. Kişinin soğuk terlemesine yol açan küme baş ağrısı, mide bulantısına da yol açar. Tüm yıl boyunca görülebilen, dayanılması güç olan bu baş ağrısı tipi, çoğunlukla dönemseldir. Ağrı, çoğunlukla sonbahar aylarında her gün ya da gün aşırı olarak periyodik olarak aynı saat aralığında tekrar eder. Çoğunlukla 20 ila 45 dakika süren baş ağrısı, bazen 3 saate kadar sürebilir. Aynı gün içinde görülen atak sayısı sekize kadar çıkabilir. Ağrının olduğu taraf dokunmaya karşı hassastır. Kadınlara oranla erkeklerde 9 kat daha fazla görülen küme baş ağrısı, çoğunlukla 20 ila 40 yaşları arasındaki kişilerde görülür.

Yüksek Tansiyona Bağlı Ağrı

İyi kontrol altına alınamayan yüksek tansiyonu olan hastalarda alında ve bazen de ensede ağrı olarak hissedilir. Tansiyonun düşürülmesi ile rahatlar. İnme için de hazırlayıcı neden olduğu için yüksek tansiyonu olan hastaların tedavilerini aksatmamaları ve düzenli kontrole devam etmeleri gereklidir. Yüksek tansiyonda baş ağrısı ve burun kanaması birlikte görülebilir. Burun kanaması beyin kanamasını önlemek için burundaki kılcal damarların kanaması ile damar içi basıncın düşürülmesi anlamına gelir. Vücudun geliştirdiği koruyucu bir mekanizmadır.

Trigeminal Nevraljiye Bağlı Ağrı (Ani Yüz Ağrısı)

Yüzde trigeminal sinirin dallarının geçtiği yerlerde ani, bıçak saplanır gibi ve tek taraflı hissedilen yüz ağrısıdır. Soğuk, yüz yıkama, yüze dokunma gibi nedenlerle tetiklenebilir. Ağrı en çok kadınlarda, alt veya üst çenede görülür.

Sinüzite Bağlı Ağrı

Alında, elmacık kemiklerinde ve burunda hissedilir. Sinüzitin diğer bulguları ile tanı konması kolaydır.

Orta Kulak İltihabı ve/veya Ağız-Çene Problemlerinin Yol Açtığı Ağrı

Kulak önünde, kulak-çene arasındaki eklem (temporomandibuler) bölgede, çenede hissedilir.