Bel Fıtığı05.10.2016

Bel fıtığı, omurgalar arasındaki kıkırdağın aşırı zorlama nedeniyle yerinden kayarak omurilik kanalı içine doğru girmesi, bacaklara gelen sinirlere ve omuriliğe baskı yapması sonucu oluşan bir hastalıktır. Tıbbi ismi “herni diskal” ya da “lomber disk hernisi”dir.

Hangi omurga kemikleri arasında oluşmuşsa o bölgenin adıyla anılır. Mesela 4.ve 5. omurgalar arasında bulunan disk yerinden kaymışsa L4-5 herni diskal adını alır. En sık L4-5 ve bunun bir altında bulunan L5-S1 mesafeleri arasında bel fıtığı oluşur. Daha az sıklıkla L3-4 veya nadiren L2-3 ve L1-2 mesafelerinde görülür.

Bel fıtığı pratik olarak hafif, orta ve ileri derecede bel fıtığı olarak sınıflandırılabilir. Bazı hekimler “fıtık başlangıcı” terimini kullanırlar. Bel fıtığı aslında yavaş başlayıp gittikçe her yıl ilerleyen bir durum değildir. Duruma göre anlık kötüleşmeler gösterebilen bir durumdur. Yani 20 yaşındayken bel fıtığı başlangıcı teşhisi konulan bir kişide ilerleyen yıllarda mutlaka ileri derecede bel fıtığı olacak diye bir kural yoktur. Kişi bel sağlığına özen gösterirse hayat boyu aynı şekilde kalabilir.

1-HAFİF DERECEDE BEL FITIĞI

İlk kez bel fıtığı olan bir kişinin belinde ani ve çok şiddetli ağrı olur ve yerinden kıpırdayamaz. Genellikle ertesi gün biraz kıpırdayabilir hale gelir. Bu durum diskin yaralanması nedeniyle oluşur ki buna “Diskojenik Ağrı” diyoruz. Yapılan ağrı kesici ilaçlardan fayda görmediklerini ifade ederler. İlk günlerde bacağa yayılan ağrısı olsa da ilerleyen günlerde bacak ağrısı düzelir. Diskin yapısı artık bozulmuştur ve asla eski haline dönmeyecektir. Bu tür hastaların ağrıları 3. günden sonra azalmaya başlar, hiç tedavi görmeseler bile 15 gün içinde düzelir. Diskin elastikiyeti bozulduğu için benzer yüklenmelerde yılda bir kaç kez bel ağrısı atakları olabilir. Kişi bu durumu öğrendikten sonra bel sağlığına önem verirse hayat boyu sorun yaratmayabilir. Ama fıtık oluşumuna neden olan yaşam tarzı devam ettikçe disk yırtılabilir, patlayabilir ve daha ciddi sorunlarla kendini gösterebilir.

Hafif derecede bel fıtıklarında yatak istirahati şarttır. Hareket ettikçe ağrı provake olur ve kişiyi kısıtlar. Ağrı kesici ve kas gevşetici ilaçlar kısmen fayda sağlayabilir. Damardan yapılan kortikosteroidler (halk arasında kortizon olarak bilinir) fayda sağlayabilir fakat epidural bölgeye yapılırsa (belden kortikosteroid enjeksiyonu) çok daha etkili olacaktır. Bu tür fıtıklarda cerrahi tedavinin yeri yoktur. Kilolu hastaların mutlaka kilo vermesi gerekir.  Mutlaka yüzme gibi bel kaslarını güçlendirici sporlar yapılmalıdır. Fizik tedavi önerilebilir.

2-ORTA DERECEDE BEL FITIĞI

Hafif derecede bir bel fıtığı varken, aynı şekilde yine yüklenme olursa fıtık derecesinde artma olabilir veya ilk kez fıtık olduğunda aşırı yüklenme olmuşsa orta şiddette bel fıtığı oluşabilir. Ağrı sık sık tekrarlar ve kişinin yaşam kalitesini bozar, günlük işlerini yapmasını kısıtlar. Sabah yataktan kalkarken, giyinirken, yüzünü yıkarken, araba kullanırken v.s. sık sık bel tutulmaları yaşar. Ağrı bazen bacağa da yayılabilir fakat bacakta ve ayakta güç kaybı, refleks kaybı henüz oluşmamıştır.

Bu tür fıtıklarda yatak istirahati ve ilaçlar ağrıyı rahatlatır fakat tam tedavi sağlanamaz. Lazer ile kapalı ameliyat, radyofrekans yöntemiyle diskin yakılarak küçültülmesi, diskin içine ozon enjeksiyonu yapılması düşünülebilir. Bazen mikrocerrahi teknikle mikrodiskektomi ameliyatları gerekebilir.

3- İLERİ DERECEDE BEL FITIĞI

Bazen daha önce var olan bel fıtığının artması, nadiren de ani ve çok ağır yüklenme ile birdenbire ileri düzey bir bel fıtığı gelişebilir. Ağrı çok şiddetlidir ve bacağa yayılır. Bacakta uyuşma, yanma, karıncalanma gibi his kusurları oluşur. Bacakta veya ayakta çeşitli derecelerde kuvvet kaybı ortaya çıkar. Refleksler azalır ya da kaybolur. Nadiren idrar ve gayta kaçırma gibi ağır bir hastalık tablosu ortaya çıkabilir.

Bu durumda seçilecek tedavi “Cerrahi Operasyon”dur. Seçilecek cerrahi yöntem kişinin yaşı, kilosu, başka hastalıklarınını olup olmaması, daha önce ameliyat geçirip geçirmemesine ve fıtığın yeri ve tipine göre değişkenlik gösterir. Her cerrahi yöntemin kendine göre avantajları olmasına karşın son yıllarda uygulanan altın standart yöntem “MİKROCERRAHİ MİKRODİSKEKTOMİ”dir.