Boyun Fıtığı05.10.2016

Boyun ağrıları bel ağrıları kadar sık olmasa da son yıllarda görülme oranı gittikçe artmaktadır. Bunun en önemli nedeni sabit oturarak çalışma oranının artmasıdır. Boyun ağrısına neden olan çok çeşitli faktörler vardır. Boyun fıtıkları da bunlardan biridir fakat boyun ağrısı nedenleri arasında az oranda görülür.

Boyun fıtığı boynun yanlış kullanımından ya da travmalardan sonra gelişmektedir. Ani ve ters bir yüklenmeyle birlikte akut olarak gelişebileceği gibi aynı pozisyonda yıllarca çalışma gibi durumlarda önce disklerde bozulma, ardından da yavaş yavaş boyun fıtığı gelişebilir. Boyun fıtıkları hafif, orta ve şiddetli olabileceği gibi 1 veya 1´den fazla da olabilir. Hafif ve orta şiddetli fıtıklar aksiyal boyun ağrısına neden olurken ileri derecede fıtıklar sinir basısı belirtileri gösterirler. Boynumuzda 7 adet omurga kemiği vardır ve meydana gelen fıtık hangi kemikler arasında ise o şekilde adlandırılır. Mesela 6. ve 7. omurlar arasındaki fıtık C6-7 fıtığı şeklinde belirtilir.

BOYUN FITIĞI KİMLERDE GÖRÜLÜR?

Her yaş gurubunda görülebilmesine karşın orta ve ileri yaş gurubunda sıklığı artar. Masa başı işlerde çalışan sekreter, muhasebeci, yazılımcı, bankacı gibi bayanlar; sürekli boynunu çevirerek çalışan otobüs, minibüs ve taksi şoförleri; boynunda burkulma ve kasılma olan güreşçi, hamal, inşaat işçisi; sürekli eğilerek iş yapan ev hanımlarında çok sık görülmektedir.

BOYUN FITIĞI BELİRTİLERİ NELERDİR?

Hafif formdaki boyun fıtıkları boyun ağrısı atakları ile kendini gösterir. Ağrılar aynı pozisyonda uzun süre çalışıldığında ve mevsim geçişlerinin yaşandığı Kasım-Aralık ve Mayıs-Haziran dönemlerinde artış gösterir. Orta şiddetteki boyun fıtıklarında ise sürekli asğrılar olabilir. Ağır derecedeki boyun fıtıklarında ise fıtık omuriliğe ve kollara giden sinirlere baskı yapar. Boyun ağrısı olabilir veya olmayabilir ama ana belirti omuza, kola, parmaklara yayılan ağrıdır. C3-4 fıtığı ensede ve omuzlarda yoğun ağrı yapar. C4-5 fıtığı omuza ve kolun dış yüzüne yayılan ağrı yapar. C5-6 fıtığı omuza, kola, dirseğe bazen de ilk 3 parmağa yayılan ağrı ve uyuşma yapabilir. C6-7 fıtığı kürek kemiği, sol kol, dirsek, koltuk altı, bazen de yüzük ve serçe parmaklarına yayılan ağrı ve uyuşma yapabilir. Bu belirtilere kolda, ön kolda, bilekte ve parmaklarda güç kaybı eşlik edebilir. Farkında olmadan elden bardak düşürme olabilir. Ağrı çok şiddetliyse geceleri artar, pozisyon değiştirmekle rahatlamaz, bazı pozisyonlarda artar, ağrı kesicilere yanıt vermez.

BOYUN FITIĞI TANISI NASIL KONULUR?

Boynu ağrıyan, ya da kola yayılan ağrısı bulunan bir kişinin hekime başvurması gerekir. Ağrının kendiliğinden geçmesini beklemek sağlığınızı yitirmenize neden olabilir. Ağrı kesicilerle kendi kendinizi tedavi etmeye çalışmak da yine size sağlığınızı kaybettirebilir. Hastanın anlattığı ağrının şekli, şiddeti, süresi, yeri, hastanın yaşı, yaptığı iş, başka hastalıklarının olup olmadığı gibi bilgiler hekimin zihninde ön tanılar oluşturur. Yapılan muayene ön tanıları azaltır ve kesin tanıya doğru yönlendirir. Yapılacak olan servikal MR, tomografi, röntgen gibi tetkikler ise kesin tanıyı destekler. Tüm bunların neticesinde hekim tanısını koyar ve bir tedavi planı yapar.

BOYUN FITIĞI NASIL TEDAVİ EDİLİR?

Yapısal olarak bozulan boyun omurları arasındaki disklerin herhangi bir tedaviyle eski haline dönmesi, yani iyileşmesi mümkün değildir. Yapılan tedaviler hastanın şikayetlerinin düzeltilmesine yöneliktir. Ağrısı varsa ağrısının giderilmesi, kolda güç kaybı ve uyuşukluk varsa bunların düzeltilmesi gibi. MR görüntülerinde boyun fıtığı olması kişinin boyun fıtığı hastası olduğu anlamına gelmez. Boyun disklerinde yapısal bozulma, fıtıklaşması olup da bundan haberi olmayan, ağrısı olmayan milyonlarca insan vardır. Hastanın bir şikayeti varsa ve şikayeti de boyun fıtığına bağlıysa mutlaka tedavi edilmelidir. Tedavide neler yapılır?

1-Konservatif tedavi (ameliyat dışı tedavi yöntemleri)
2-Cerrahi tedavi (ameliyat)

Hangi hastalar ameliyat edilmelidir?

Kola yayılan ağrısı olup da kolunda güç kaybı, refleks kaybı, his kaybı gibi bulguları olan hastalar vakit geçirmeden ameliyat edilmelidir. Bunlar olmaksızın uzun süre devam eden, ameliyat dışı tedavi yöntemleri uygulanmasına rağmen kişinin yaşam kalitesini bozan, işine engel olan boyun ve kol ağrısı varsa ameliyat önerilebilir.

AMELİYAT DIŞI TEDAVİ YÖNTEMLERİ NELERDİR?

Sadece boyun ağrısı olan, kollara giden sinirlerde hasar belirtisi olmayan hastalar mutlaka öncelikle ameliyat dışı tedavi yöntemleri ile tedavi edilmelidir. Bunlar:

1-İstirahat
2-Boyunluk
3-Fizik tedavi yöntemleri
4-İlaç tedavisi
5-Masaj
6-Akupunktur
7-Kuru iğne tedavisi
8-Lokal kortikosteroid enjeksiyonu (kortizon enjeksiyonu diye bilinir)

BOYUN FITIĞI AMELİYATI

Günümüzde tüm dünyada uygulanan en popüler cerrahi yöntem “Anterior servikal mikrodiskektomi”dir. Bu yöntem en çok uygulanan, en kısa süren, hastaya zarar verme olasılığı en düşük olan yöntemdir. Halk arasında kapalı ameliyat olarak da bilinir. Anestezi uygulanarak yapılan bir ameliyattır. Yaklaşık 1-2 saat arasında sürer. Boyun ön ve sağ tarafından 2 cm bir ameliyat yarası ile yapılır. Ameliyat bittikten sonra ciddi ameliyat ağrısı olmaz. Hasta 5 saat sonra ayağa kalkabilir ve ertesi günü taburcu edilir. Yarada dikiş olmadığı için yara bakımı, pansuman gerektirmez. Hasta 2 gün sonra banyo yapabilir. 6 ay sonra yara izi tamama yakın kaybolur. 1-3 hafta arasında işe dönülebilir. Ameliyat hakkında daha fazla bilgi için tıklayınız