Endoskopik Omurga Ameliyatları29.1.2018

1-Endoskopik cerrahi ne demektir?
Endoskopik cerrahi, vucudun herhangi bir yerinde oluşan hastalığı tedavi etmek için ufak bir delik açarak hasta bölgeye ulaşmak ve  gelişmiş görüntü sistemleri kullanarak hasta bölgeyi bir ekrana taşımak yine gelişmiş mercek sistemlerde kullanarak görme alanını büyüterek cerrahi işlem yapmaktır. Bu işlem halk arasında kapalı ameliyat olarak da bilinir.

2-Endoskopik girişimler beyin ve sinir cerrahisinde ne zamandan beri kullanılmaktadır?
Diğer cerrahi dallarda kullanımı daha eskidir. Mide ve safra kesesi cerrahisinde, çoğu kadın doğum ameliyatlarında, üroloji ve KBB ameliyatlarında cok yaygın olarak kullanılmaya başlandıkdan sonra sinir cerrahisinde kullanımı 1990’lı yıllardan sonra olmuştur.

3-Nöroşirurjide hangi ameliyatlar endoskopik cerrahi ile gerçekleştirilmektedir?
Endoskopik cerrahi omurga hastalıklarında giderek daha sık bir şekilde kullanılmaktadır. Yeni geliştirilen tekniklerle boyun fıtğı ameliyatları endoskopik yapılmaya başlanmıştır. Öteden beri uygun olgularda bel fıtığı ameliyatları, sinirlerin omurgadan çıktığı olukların genişletilmesi endoskopik mikrocerrahi ile yapılmaktadır. Ayrıca endoskopinin göğüs kafesinde kullanılması ile birlikte sırt omurga hastalıklarının cerrahi tedavisinde de kullanılmaktadır.

4-Bel fıtığı ameliyatlarında endoskopik yöntemin diğer cerrahi yöntemlere bir üstünlüğü varmıdır?
Genel olarak bir cerrahi yöntem ne kadar az bir anatomik hasarla gerçekleştirilirse o kadar başarılı olarak kabul edilir. Cerrahi açılımlar küçüldükçe dokuyu büyüterek cerrahi yapma gerekliliği de kendiliğinden ortaya çıkar. Gerek mikroskopla yapılan cerrahi girişimler gerekse endoskopik girişimler buna olanak verir. Ancak endoskopik cerrahinin bir dezavantajı cerrahinin bir ekran üzerinde iki boyutlu ortamda gerçekleştirilmesidir. Bu nedenle omurga kanalı içine olan bel fıtıklarında üç boyutlu görüntüyü sağladığı için mikroskopla yapılan cerrahi girişim hala altın standart olarak kabul edilmektedir. Ama sinirin omurga kanalını terkettiği foramen adını verdiğimiz oluk içinde veya bunun dışında olan fıtıklaşmalarda endoskopik foraminal yaklaşım çok daha az bir anatomik hasara neden olacağından, daha öncelikle tercih edilmesi gereken bir yöntemdir. Unutulmaması gereken nokta ise her türlü endoskopik cerrahi yöntemin uzun bir öğrenme süresi vardır. Deneyimli eller tarafından yapılmalıdır.

5-Bel ameliyatlarında endoskopinin kullanıldığı başka tedavi alanları var mıdır?
Bel fıtığı dışında karın içinden bel omurlarına önden yaklaşarak disk dokusunun çıkarılması, önden kemik füzyon ameliyatları veya kafes yerleştirilmesi gibi enstrümantasyon işlemleri de yapılmaktadır.

6-Sırt omurgalarının hastalıkları tedavisinde endoskopla yapılan cerrahinin üstünlüğü nedir?
Ameliyat sonrası en ağrılı durumlardan biri de, göğüs kafesinin kesilmesidir. Klasik yöntemlerde ne kadar ufak açılmaya çalışılırsa çalışılsın, yine de hasta çok fazla ağrı çeker. Endoskopik yöntemde yan yatar durumdaki hastanın göğüs kafesine sadece yapılacak müdahalenin gerekliliğine göre iki ile dört arasında delikler açılarak buralardan yerleştirilen kanallar içinden cerrahi ekrana bakılarak yapılır. Bu deliklerden biri ışık sağlamak, bir diğeri ise akciğeri çekmek ve diğer ikiside ameliyatı gerçekleştirmek üzere kullanılır.

7-Hangi hastalıklarda sırt omurlarında endoskopik mikrocerrahi yapılmaktadır?
Sırt omurları arasından gelişen fıtıkların tedavisinde, bu omurlardan gelişmiş veya başka bir odakdan atlamış urların tedavisinde, kaza sonucu oluşmuş kırıkların tedavisinde, omurga eğriliği ameliyatlarında yapılan serbestleştirme ve füzyonlarda, biyopsilerde endoskopik mikrocerrahi yapılmaktadır.

8-Bu ameliyatların hepsi ülkemizde yapılmakta mıdır?
Ülkemizde bir çok merkezde endoskopik yaklaşımlar yaygın olarak yapılmaktadır