İdiopatik Skolyoz26.11.2019

Sebebi belli olmayan skolyozlara verilen tanıma İDİYOPATİK SKOLYOZ denilmektedir. Yapısal skolyozların arasında en çok görülmekte olan bu türün de kendi içerisinde başlangıcın olduğu yaşa göre 3 tipi bulunmaktadır. 0 ile 3 yaş arasında başlayanlara infantil tip, 4 yaş ile puberte arasında başlamış ise jüvenil tip, puberteden büyümenin tamamlanmasına dek geçmiş olan süre içerisinde başladıysa da adölsan tip denilmektedir.

Ergenlik çağı sebebi bilinmeyen skolyozu; 10 ile 18 yaşları arasında görülen ve adı üstünde sebebi bugün itibari ile tam olarak bilinmeyen skolyozdur. Kız çocuklarında daha sık görülür. Ergenlik çağı sebebi bilinmeyen skolyoz tipi en sık rastlanan skolyoz tipidir. Skolyoza sebep olabilecek nedenler arasında hormonal bozuklar, asimetrik büyüme ve kas imbalansı gibi teoriler mevcuttur. Skolyozlu hastaların %30’unda aile öyküsü mevcut olması nedeniyle genetik bir bağlantısı olduğu düşünülmektedir.

Ergenlik çağı sebebi bilinmeyen skolyozlu hastada çoğunlukla ağrı, güç veya his kaybına neden olan şikayetler oluşmaz. Oluşan eğriliğe bağlı iç organlarda bası örneğin bir nefes darlığı gibi şikayet oluşmaz.  Nadiren bazı hastalarda alt bel bölgesinde ağrı olabilir. Eğer skolyozlu bir hastada ağrı ve nörolojik bulgular ön plandaysa, altta yatan bir omurilik problemi açısından ileri tetkik (MR) ve inceleme yapılmalıdır.

Hastalığın bugüne dek yapılmış bazı çalışmalar ve geliştirilen teoriler neticesinde düşünüldüğü teoriler, nedenleri ise,

* Nörolojik nedenler,
* Disk patolojileri,
* Endokrin bozukluklar,
* Kaslardaki dengesizilik,
* Omurgadaki ke­miksel gelişim bozukluğu
* Bağlardaki kollajen yapısındaki bozukluk
* Genetik.

Ergenlik çağı sebebi bilinmeyen skolyoz, omurga cerrahı tarafından 3 şekilde değerlendirilir.

* Skolyozun eğriliğinin tedavisiz takibi

* Korse tedavisi

* Cerrahi tedavi

Bu 3 yöntem dışında fizik tedavi, yoga veya ilaç tedavisinin faydasını gösteren bilimsel veri yoktur. 25 derecenin altındaki eğriliklerde doktorunuz belli aralıklarla eğriliğinizin ilerlemesini değerlendirmek için kontrole çağıracaktır.